Appetitten er gået på standby

27. oktober 2012

Alder:
7 mdr.

Appetitten er gået på standby

Hej Helen

Jeg skriver fordi måltiderne hos os pludselig er blevet stort fokus område for min kæreste og jeg. Vores dreng på 7½mdr har gennem lang tid spist grød og mos med stort velbehag.

Jeg har over tiden gjort det grovere så tyggeteknikken kunne trænes, han får skorper, rugbrøds-bjælker, pære og banan osv at gumle på ved siden af. Gennem de sidste 3 uger er det dog som om hans appetit er gået på standby. Det er så også i samme periode at han er begyndt at rejse sig op ad al ting særligt hans mor. Jeg er naturligvis klar over, at i en sådan periode, er det naturligt svært at holde fokus på f.eks måltider for ham, fordi der sker så meget spændende, men jeg er meget bekymret over at han slet ikke er nysgerrig efter maden på samme måde. De fleste gange afviser han fuldstændig uden og smage og de øvrige tager han en bid og afviser så igen. (meget små rugbrødsbidder med postej kan han godt klare og forsøgte jeg i desperation i sidste uge men afviser han også nu).

Han har siden godt 3-4 mdrs. alderen ikke ville have flasken i favn, hvorfor han en periode fik den liggende på sofaen, den tid er også forbi og det eneste tidspunkt han acceptere flasken er liggende i barnevognen inden han puttes. Hvilket som noget helt nyt kan gøres ved at vugge ham på stedet til søvn. Tilbyder jeg ham flasken inde afviser han 5 min efter tager han den bare det er i barnevogn. Han skal dog stadig skærmes fuldstændig af i vognen for at finde ro, men så sover han også i løbet af 15-20 min. det letter dagligdagen betydeligt iforhold til vores tidligere 3-4 lange spadsereture. (Som dog med dine tidligere råd blev afkortet enormt meget til stor glæde).

Det jeg vil frem til er at hans indtag på en dag er meget lidt iforhold til tidligere. Før fik han 6cl grød/frugtmos/øllebrød eller grønsagsmos pr. måltid, 3 gange daglig efter lur + gumlemad imellem :) derefter tilbød jeg ham 120 ml mme ved hans formiddags, middags, samt aften napp. han spiste godt 60-90ml hver gang og ...

Annonce

... til hans putte flaske samt nat flaske spiste han gerne 180-190ml pr gang.

Til sammenligning:
Dagen idag startede med at han afviste Havregrøden tog 2 bidder, tog 120ml flaske (alt) til formiddags luren 9.30-11,
Tilbydes øllebrød spiser 5 skeer, gumler lidt på en skorpe, (dagesns succes).
Han spiser 100 ml til middagslur 13.30-16.30.
Vågner afviser grønsagsmos, fiskemos og sidste forsøg "kartoffel-klatkage" (afviser efter 3 timers søvn)? ca 17 spiser 3 bitte små rugbrødsbidder.
18.00 flaske spiser ca 90ml vi går en tur, han sover ikke så kommer med ind igen. (normalt en powernap her, men lange lure idag)
Puttes kl 19.20 med 210 ml hvor han spiser 90 som han bestemt ikk var interesseret i. Rejser sig op og sætter sig ned i sengen i godt 35 min inden overgivelse. Hvor jeg har været inde ved gråd (ikke rigtig gråd) og lægge ham ned igen 6 gange, ind til ALT energi er brugt og flasken afvises ved forsøg på at få ham til at tage en tår mere ved sidste forsøg.

Jeg fortsætter naturligvis med at tilbyde ham mos og fast føde + vand af kop, men jeg føler bare at det er MEGET lidt han har at stå imod med, op imod hans enormt store energi forbrug på en dag. Skal jeg lade ham sidde lidt længere når han spiser? det gavner jo ikke noget når han afviser det.?

Gennerelt kan interessen fastholdes bedre ved en skorpe, banan, pære stykke eller lignende, men er det okay, bare for at han får lidt ned eller vil jeg bare indbyde til dårlige vaner ved at give los for "mellemmåltiderne" når hovedmåltiderne ikke er så interesante?

Er det okay en periode at det er sådan hvis han så blot drikker mindst ½ ltr mme dagligt eller er det ikke alt for lidt? Det er nok i overkanten at spørge om det fortsætter men lidt orakel er der måske over dig? Skal til lægen for en sikkerhedsskyld mandag, men der er hverken feber, aftaget energi eller noget andet der kunne give anledning til at tro noget var ivejen, men for at være sikker.

Med venlig hilsen
bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!